Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Tiskové zprávy

Jaroslav Rössler (1902–1990)

Tvorba jednoho z nejvýznamnějších avantgardních českých fotografů Jaroslava Rosslera se představí ve Středoevropském domě fotografie Prepoštská 4 v Bratislavě od 23. dubna do 31. Května 2015 v kurátorském výběru Josefa Mouchy.

"Vždyť je to lepší než Man Ray!"

Tímto výkřikem komentoval fotografie Jaroslava Rosslera v roce 1923 významný kritik a jedna z hlavních postav české meziválečné avantgardy Karel Teige. Tak se stal Rössler členem nejradikálnější české umělecké skupiny 20. let minulého století Devětsilu a vůbec prvním fotografem meziválečné české avantgardy. Ve své tvorbě již tehdy průkopnicky využíval fotografickou abstrakci, kterou do té doby ve světě použilo jen několik experimentátorů.

Jaroslav Rössler se učil u slavného českého fotografa Františka Drtikola,

tam někde začíná jeho snaha o hledání nového výrazu ve fotografii. Kromě fotografie se věnoval i kresbě, tehdy populární lepené koláži, obrazovým básním, ale i tvorbě typografických montáží. Publikoval v časopisech Pásmo, Disk, Stavba, ReD. Byl i fotografem v Osvobozeném divadle. V polovině 20. let odjíždí do Paříže, tehdy stále centra světové avantgardy. Aby uživil sebe a rodinu věnoval se zejména komerčním zakázkám (téměř 10 let, například i pro firmy Michelin a Shell). Ve vlastní tvorbě však napsal v roce 1932, že touží "... věc pověsit do vzduchu, odstranit světlo a aparát a dostat výsledek, o kterém sním ..." Byla mu blízká tvorba malíře Františka Kupky, ale i již zmíněného Man Raye, či László Moholy-Nagye.

Po válce se k volné tvorbě vrátil v polovině 50. let. Sice navazuje na svou původní tvorbu, ale přináší i zcela nový posun. Experimentuje s možnostmi fotografického média (dvojexpozice, solarizace). Jsou to už úplně autonomní obrazy, které částečně korespondují s tvorbou takových českých výtvarníků abstrakce, jako je například Karel Malich.

Tvorba Jaroslava Rosslera byla v minulosti poněkud přehlížena. Znovu byla adekvátně připomenuta až v roce 2001 velkou retrospektivní výstavou v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze a vydáním několika monografií, které o jeho tvorbě vznikly. Jeho díla jsou zastoupena v mnoha fotografických sbírkách ve světě.

Rössler se i na mezinárodní scéně zařadil mezi nejvýznamnějších české avantgardní fotografy, jakými jsou František Drtikol, Jaromír Funke a Josef Sudek.

Výstavu zvětšenin z původních negativů z Rösslerovy pozůstalosti pro Středoevropský dům fotografie připravilo České centrum Bratislava ve spolupráci s rodinou autora. Přináší zejména obrazy z poválečné etapy Rösslerovy tvorby, ale objeví se zde i starší práce. Výstava bude otevřena od úterý do neděle od 13.00 do 18.00 h.

Organizátoři:

České centrum v Bratislavě a Stredoeurópsky dom fotografie

Ďalšie informácie vám poskytne:

České centrum Bratislava, Hviezdoslavovo nám. 8, P. O. Box 348, 814 99 Bratislava, T: +421 2 544 18 215, E:ccbratislava@czech.czwww.czc.sk 

Sredoeurópský dom fotografiePrepoštská 4, P. O. Box 290, 814 99 Bratislava, T.: +421 2 544 18 214, E:soltysova@sedf.skwww.sedf.sk